zondag 19 december 2010

Bestaansdimensie: techniek

Na de les techniek die we van Jeanine hebben gekregen, werd ik me er terug van bewust dat ik in mijn dagelijks leven weinig aandacht besteed aan techniek (ook ben ik er waarschijnlijk wel vaak mee bezig, maar dan onbewust).

leerwens:
Ik wil in eerste instantie gewoon bewuster omgaan met techniek in mijn dagelijks leven, vooral als ik met kinderen bezig ben. Op die manier wil ik er een beeld van krijgen wat zowel ik al ook mijn omgeving (vooral kinderen) al dan niet doe(n) rond techniek om dan later, vooral in mijn stage, echt met concrete acties rond techniek aan de slag te kunnen gaan.

actieplan:
Ik moet volgende week 2 uur op mijn nicht van 13 maanden passen. Gedurende deze 2 uurtjes ga ik er bewust op letten hoe zij met techniek bezig is. (Ze is nog maar een jaar oud, ik ben echt wel benieuwd in hoeverre ze al met techniek bezig is.)

leereffect:
Ik vind het zelf ongelofelijk wat ik in deze korte tijd gezien heb rond techniek bij een peuter. We zaten in de zetel, Jolien op mijn schoot, rond haar o.a. een speelgoedtelefoon en drie afstandsbedieningen. Eén van die drie trok haar aandacht op zich. Ze had snel door dat er links en rechts kleppen waren die ze kon opendoen. Daaronder kwamen nog meer knopjes ten voorschijn, maar na een paar keer erop duwen en uitproberen, waren die niet meer zo interessant. Wel die 2 kleppen, hoe die werken onderzocht ze met grote BTH. Na enkele minuten had Jolien door dat ze de afstandsbediening ook schuin kon houden en zo de kleppen open laten vallen. Ze was er wel zo'n 20minuten mee bezig om deze afstandsbediening te onderzoeken. Volgens mij was ze heel erg met techniek bezig. Ik denk dat wel alle 3 H's aan bod kwamen, maar vooral handen en hoofd.
Even later zat ze terug op mijn schoot, met haar rug naar mij toe. Ik zong "ju-ju- paardje" en liet haar op en af schommelen door mijn knieën te bewegen. Op het einde liet ze zich achterwaards tegen mij aan vallen. En zo ontstond een nieuw spel en tegelijkertijd een nieuw experiment rond techniek, maar dan met haar eigen lichaam als middel. Het was duidelijk dat vooral het H van hart aan bod kwam, Jolien lachte zich elke keer kapot als ze zich liet vallen. En daarna begon weer het "moeilijke gedeelte", terug gaan rechtzitten...
Het leereffect bij mij: Ik heb vooral met het hoofd en hart ervaringen opgedaan, ik heb gezien hoe een peuter met techniek bezig is en ik heb daar echt van genoten.

Leerplan-doelen WO, nieuwe leerplan techniek:
2.9: De kleuters tonen een experimentele en explorerende aanpak om meer te weten te komen over techniek.
(In dit geval ging het om een peuter, dus ze besefte misschien niet dat ze echt met techniek bezig was, maar haar experimentele en explorerende aanpak was voor mij heel duidelijk, en volgens mij was ze ook zeker en vast met techniek bezig, maar dan op haar niveau.)