zondag 24 oktober 2010

Bestaansdimensie: mens en medemens

Ik stel vast dat ik niet dikwijls een boek voorlees aan kinderen. Dit komt omdat ik me onzeker voel in mijn uitspraak en vooral intonatie als ik een tekst of verhaal moet voorlezen in het Nederlands. Ik ben me ervan bewust wat ik wel al kan en daar ga ik op vertrouwen om te kunnen oefenen in wat nog wat moeilijker is voor mij.
.
Leerwens:
Ik wil de drempel overwinnen en voorlezen oefenen.
.
Actieplan:
Omdat ik op dit moment nog geen stage doe, ga ik een boek voorlezen aan mijn nicht van 3 jaar. Ik kies in de mediatheek een boek dat voor haar geschikt is. Ik vraag aan mijn schoonzus of ze wil filmen als ik aan het voorlezen ben. Nadien gaan wij de video bekijken (en vooral beluisteren) om op deze manier mijn "fouten" tijdens het voorlezen op te sporen. Ik ga dit regelmatig doen en hoop zo op een verbetering gedurende dit schooljaar.

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het een goede actie die je gaat ondernemen, maar ik mis nog enkele dingen.

    Aan welke leerplandoelen ga je werken? Ik denk dat je eerder moet vertrekken vanuit een doel dat je wil bereiken, en van daaruit een actie ondernemen. Dus in het leerplan kijken wat je nog moet bereiken, en daar op verder gaan.
    Ook ben ik heel benieuwd naar je leerresultaat, want dat mis ik ook een beetje. Normaal zou je je actie eerst moeten 'afwerken', zodat je je leerresultaat ook meteen op je blog kan plaatsen. Dat dacht ik toch tenminste? Nu ben ik natuurlijk veel te nieuwsgierig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zinvolle opmerkingen van Gwen.

    Zinvolle actie, maar deze hoort thuis bij het leerplan van Taal.
    Dit is geen actie binnen WO. Begrijp je?

    Lees de doelen van de WO-blog en deze moet je bewaken.
    Jowu leervraag is prima, maar hoort niet op deze blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit waren ook mijn eerste indrukken: Welke leerplandoelen heb je vooropgesteld? Hoe was het leerresultaat? Hoort dit niet eerder bij Taal?

    Misschien is het beter om voor te lezen aan je vriend of aan een volwassene. Zij kunnen je meteen verbeteren en helpen indien nodig. Het is tenslotte moeilijker om voor te lezen aan een volwassene, dan aan een kleuter. (Het is maar een voorstel eh...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien hoort deze actie niet helemaal op deze blog, toch zou ik dit niet helemaal verloren laten gaan.

    Wanneer ik dit lees, merk ik dat Katrin het toch heel belangrijk vind om goed te kunnen voorlezen, en dat ze er in wil groeien.

    Ik weet niet of jullie de mail van Veerle Schuyten gekregen hebben, maar het deed me meteen aan de actie van Katrin denken.

    De Khlim organiseert workshops i.v.m. stem, stemgebruik.

    Misschien een tip?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zou het kunnen Kathrin dat je dit semester geen enkele actie hebt uitgewerkt op deze blog voor WO?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeanine, ik heb er wel een actie op gepost, voor de kerstvakantie, over de bestaansdimensie mens en techniek!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor de kerstvakantie ok.
    Maar we zijn wel intussen al april.
    Je blog vraagt om regelmaat en niet een actie om in orde te zijn.
    Je leerproces is nu te arm!!

    BeantwoordenVerwijderen