donderdag 19 mei 2011

Koortsblaasjes - niet alleen esthetisch hinderlijk, maar ook pijnlijk en besmettelijk

Vaststelling:
Ik ben in de buitenschoolse opvang aan het werken en er is één kleuter aanwezig met een grote koortsblaas op haar bovenlip. Er ontstaat een gesprek tussen dit meisje en andere kleuters over dat “ding” op haar lippen. Sommigen vinden het vies, sommigen weten wel dat het een koortsblaasje is, maar daar houdt het dan ook bij op.
Ik wil op hun gesprek inspelen en hun uitleggen waarom dit meisje nu een koortsblaasje heeft, maar mijn kennis hierover is beperkt.

Leerwens:
Om de kleuters goede antwoorden te kunnen bieden op de dingen die hun bezighouden, wil ik meer te weten komen over koortsblaasjes. Ik wil concreet weten waarom we koortsblaasjes krijgen, of alle mensen dit ooit eens kunnen krijgen (ik ken namelijk mensen die zeggen dat ze dit nog nooit hadden), in welke maat het besmettelijk is, wat je er best aan kan doen enz.

Actieplan:
Ik zoek eerst op internet informatie op. Moest ik er dan nog niet voldoende over weten, vraag ik het aan een dokter die ik ken.
Deze informatie wil ik delen met de kleuters die erover bezig waren, omdat ik echt het gevoel heb dat ze er nood aan hebben.

Leerplandoelen WO die ik wou bereiken en doelen waarin ik me wou verdiepen:
4.5 Kinderen kunnen zich verplaatsen in de gedachten, gevoelens en waarnemingen van
anderen en houden daar rekening mee.
4.7 Kinderen kunnen respect en waardering opbrengen.
7.14 Kinderen zien in dat leefgewoonten de gezondheid kunnen bevorderen en handelen er naar.
7.15 Kinderen trachten door hun gedrag gezondheidsrisico’s te vermijden.

Mijn leerresultaat:

- oorzaak/besmetting:
Elk koortsblaasje bevat miljoenen virussen, die zich kunnen verspreiden via de slijmvliezen of de beschadigde huid. Vooral als de blaasjes openbarsten, is er een grote kans op besmetting.
Door de vele zoentjes die we als kind krijgen, worden we meestal van jongs af aan al besmet. Soms veroorzaakt dit eerste contact met het virus meteen een algemene infectie of een ontsteking in en rond de mond (de zogenaamde muilplaag), maar meestal komt de besmetting pas jaren later aan de oppervlakte.
Men schat dat 90% van de bevolking drager is van het herpesvirus simplus type 1 (g dit veroorzaakt lippenherpes = koortsblaasjes), maar enkel 20% is geconfronteerd met de koortsblaasjes. Gemiddeld krijgt een ’koortsblaaslijder’ twee- tot driemaal per jaar te maken met een aanval.


- Ontwikkelingsfactoren:
* stress of een hevige emotie
* vermoeidheid
* een verkoudheid of een koortsachtige toestand (vandaar de benaming koortsblaasjes)
* een blootstelling aan de zon of zonnebanken
* de kou
* een hormonale storing of tijdens de maanstonden
* een immuniteitsvermindering
* bepaalde medicamenten (immuniteitsonderdrukkers, AIDS-behandeling,….)
* een huidontsteking

- Symptomen:
Koortsblaasjes verschijnen meestal aan de rand van de lippen, maar ze kunnen ook opkomen in de mond, op de kin, de neus, de wangen, het voorhoofd en zelfs op andere lichaamsdelen.
Het koortsblaasje verschijnt, ontwikkelt zich en heelt zich op een periode gevat tussen 6 à 12 dagen.
De evolutie doet zich voor in 6 fasen :
fase 1: voorlooptekensDe eerste aanduidingen zijn prikkelingen,jeuken en een branderig gevoel, dit duurt ongeveer 6 uren .
fase 2: voorverschijnselen van de blaren Het verschijnen van platte vlekken,rode huid soms lichtjes gezwollen. Deze periode kan ongeveer 24 uren duren.
fase 3: puistjesperiodeDe blaren verdikken en de puistjes komen te voorschijn (kleine rode zwellingen). Deze periode duurt 1 tot 2 dagen
fase 4: stadium van blaasjes en korstenDe blaar tot rijping gekomen vormt de blaas: de puistjes opgedikt door een helder vocht zijn aanwezig gedurende meerdere dagen. Het besmettingsrisico vanaf dit stadium is enorm groot . De blaasjes verschijnen afzonderlijk of in trosjes, zij veroorzaken pijn of jeuk.
fase 5: de zwering De blaasjes en de puistjes springen open en vormen pijnlijke en etterende wonden.
fase 6 : de korstenGeelachtige korsten doen zich voor wanneer de verwonding uitdroogt. Het besmettingsrisico is nu zwak. De spontane genezing zal 6 à 7 dagen in beslag nemen en laat geen sporen na.


- Behandeling:
Antivirale zalf (in de apotheek, zonder voorschrift)
In normale omstandigheden verdwijnt een koortsblaasje spontaan na 7 tot 10 dagen.
Het is niet direct nodig om een arts te raadplegen wanneer je een koortsblaasje hebt. Pas als het blaasje langer dan twee weken aanwezig blijft, is medisch advies geboden.


- Complicaties
Blindheid : een herpesinfectie van de ogen kan tot blindheid leiden. Daarom wordt bij zwangere vrouwen met een acute opstoot van genitale herpes bij de geboorte een keizersnede toegepast om besmetting van de ogen van de baby te voorkomen. Hier is ook een grote vorm van preventie te vermelden : personen met koortsblaasjes mogen geen contact met pasgeborenen hebben, goede handhygiëne, moeders met koortsblaasjes mogen hun baby niet knuffelen en dragen een masker, borstvoeding kan niet, bij actieve vaginale letstel moet een sectio (keizersnede) gedaan worden als de vliezen nog niet langdurig gebroken zijn, immers bij gebroken vliezen kan er een opstijgende infectie ontstaan.


Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=48
http://www.cm.be/nl/100/klachten_en_ziekten/i-m/koortsblaasjes/koortsblaasjes.jsp
(Bron ‘Zal ik de dokter bellen? Medisch ABC voor het hele gezin’, dokter Michiel Callens, uitgeverij Lannoo, 2009, 319 pagina’s)

http://pharmadata.starconet.com/Datas/NL/raad/datas/koortsblaasje.htm


Conclusie / betekenis voor de kleuters:

Koortsblaasjes niet aanraken, er zeker niet aan krabben => besmettingsgevaar is zeer groot!! (voor jezelf + anderen)
! vaak handenwassen, zeker na elk contact met het koortsblaasje ! niet uit dezelfde bekers drinken, niet hetzelfde washandje / handdoek gebruiken

4 opmerkingen:

  1. Alweer iets bijgeleerd :-)
    Koortsblaasjes.. Ik heb er zelf ook nog nooit 1 gehad, maar ik ken het wel.
    Ofja, kennen... ik herken het wel bij iemand anders en kan het benoemen, maar meer wist ik er ook niet over.
    Wat me vooral verbaasd is dat dat zo gevaarlijk en besmettelijk is?!

    Tijdens het lezen van je actie ontstond bij mij de vraag: en aften? Wat is het verschil tussen koortsblaasjes en aften? Zijn aften ook zo gevaarlijk?

    Ik ben het gaan opzoeken en vond onderstaande informatie:
    Wat is een aft?
    Een aft is een zweertje aan de binnenkant van de mond. Ze komen vooral voor op het wangslijmvlies, het tandvlees en het verhemelte. Sommige mensen krijgen ze zelfs op hun tong. De zweren zijn meestal klein (5 tot 10 mm) maar kunnen veel pijn veroorzaken.

    Aften zijn één van de meest voorkomende aandoeningen in de mond en maar liefst 20% van de mensen hebben er last van. Het regelmatig aanwezig zijn of terugkeren van aften is genetisch bepaald. Maar ook mensen zonder familiegeschiedenis kunnen er veel last van hebben.

    Oorzaken
    Er is nog geen eenduidige oorzaak gevonden voor alle patiënten maar bij individuele patiënten kan de oorzaak vaak wel achterhaald worden. Verschillende onderzoeken naar een virus of bacterie die de oorzaak zou kunnen zijn brachten tot nu toe niets op. Maar een allergie vooreen veel voorkomende bacterie in onze mond is bij sommige mensen wel de oorzaak voor aften.

    Een andere oorzaak kan een allergische reactie zijn of een teveel aan stress kan ook aften veroorzaken. Daarnaast speelt de hormonenbalans in het lichaam een rol in de mogelijke ontwikkeling van aften. Mensen met zwak tandvlees krijgen sneller aften.

    Symptomen
    Een aft begint meestal als een zwelling in de mond. Vaak komen ze voor in delen van de mond die veel bewegen. Meestal barst de zwelling binnen een dag open en krijg je een typische aft. Aften hebben zelden iets te maken met andere ziektes en zijn hier dus meestal geen gevolg van.

    Meestal geneest een aft vanzelf na ongeveer 2 weken. De ergste soort kan wel een litteken achterlaten in de mond. Wanneer je aft langer dan 2 weken pijn blijft doen of zelfs verergert, kan je het best een dokter raadplegen.

    Behandeling en preventie
    Wanneer je regelmatig last hebt van aften raden de meeste artsen je aan om een allergietest te ondergaan. Hiermee gaan ze na of de oorzaak van de aften een allergie is voor een bepaald voedsel. Zo kan je de oorzaak van de aften wegnemen en van de allergie verlost geraken.

    Er zijn natuurlijk ook behandelingen die onmiddellijk de pijn van een aft kunnen doen afnemen. Zo zijn er verschillende soorten gel die de pijn verzachten. In sommige gevallen wordt cimetidine voorgeschreven maar dit medicijn is niet altijd even geschikt. Soms wordt ijs of zoutwater aangeraden om de pijn te verzachten.

    De preventie is vaak erg eenvoudig. Aangezien aften vaak door allergieën worden veroorzaakt, volstaat het om van de producten waar je allergisch voor bent weg te blijven. Wanneer je genoeg vitaminen eet, zal je ook minder last krijgen van aften. Ten slotte is de gehele mondverzorging belangrijk voor het vermijden van aften.

    Ik vond het een leuke actie, want hierdoor ben ook ik weer gegroeid in het inhoudelijk expert zijn!
    Als er ooit een kleuter naar me toekomt met een koortsblaasje, kan ik me inbeelden wat de kleuter voelt en kan ik uitleggen hoe het er gekomen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aften...daar had ik helemaal niet aan gedacht - misschien omdat ik daar zelf nog nooit last van had!? Maar als ik dit lees vraag ik me af hoe je kan weten of het een afte is of een koortsblaasje in je mond?
    Wat ik ook niet wist is dat de oorzaak van aften vaak een allergie is voor een bepaald voedsel... Weer iets bijgeleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo allemaal, ik wil gewoon dit geweldige getuigenis geven aan het hele publiek over een geweldige man die me uit een ernstige ziekte heeft geholpen. Ik heb nu ruim 2 jaar HSV-1 EN HSV-2 VIRUS en ik ging bijna aan het einde van mijn leven vanwege de ziekte. Alles wat ik in mijn hoofd heb is, laat me gewoon opgeven, want het leven is niet langer interessant voor mij en ik bid ook dat God mijn ziel zal accepteren als ik ooit weg ben, gelukkig voor mij, mijn kleine zusje rent naar me toe dat ze vond een dokter op INTERNET die HSV-1 EN HSV-2 VIRUS kan genezen. Ze hielp me met alles, de man vroeg om mijn gegevens zodat hij kruidenmedicijnen voor me kon bereiden. Nadat hij klaar was met het raadplegen van mijn gegevens, vertelde hij me hoe mijn medicijn zal worden bereid, nadat hij klaar was met het voorbereiden van mijn medicijn, stuurde hij me mijn medicijn en na 7 dagen gebruik begon ik later iets anders in mijn bloed op te merken, dus ging ik voor mijn HSV-1 EN HSV-2 VIRUS-test en ik werd negatief getest, ik ben zo blij dat ik kan zeggen dat ik geen patiënt meer ben van HSV-1 EN HSV-2. Als je HSV-1 EN HSV-2 hebt of een ziekte, HIV / AID, HPV, KANKER, HEPATITS B DIABETITS ALS, PENIS ENLARGEMNT, neem dan voor je veiligheid contact op met DR.HAZIM VIA e-mailadres (usmandrhazim@gmail.com) of whats APP-nummer + 2349058026857

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik niet weet waar ik moet beginnen, mijn naam is Juan, ik ben 36 jaar oud ik kreeg de diagnose genitale herpesziekte, ik verloor alle hoop in het leven, maar net als alle andere zocht ik nog steeds naar een genezing zelfs op internet en daar ontmoet ik Dr. Ogala ik kon het eerst niet geloven maar ook mijn schok na enige toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ik ben zo blij om te zeggen dat ik nu genezen ben ik moet dit wonderbaarlijke delen ervaring, dus ik zeg tegen alle anderen met genitale herpesziekten, neem voor een beter leven en een beter milieu contact op met Dr ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com je kunt ook bellen of WhatsApp +2348052394128

    BeantwoordenVerwijderen