woensdag 18 mei 2011

Op zoek naar mijn eigen explorerende grondhouding binnen het interessespoor "grond en aarde"

Vaststelling:
Tijdens mijn stageperiode stel ik vast dat ik mijn eigen explorerende grondhouding veel te weinig inzet bij mijn activiteiten in de kleuterklas. Ik ben er wel van overtuigd dat ik die ergens “in mij” heb, maar dat ik er niet genoeg aandacht aan besteed om deze ook goed te benutten.

Leerwens:
Ik wil mijn eigen explorerende grondhouding beter benutten en gericht inzetten om mijn kleuters een rijker aanbod te kunnen bieden. Hierdoor wil ik bereiken dat mijn activiteiten echt in de diepte kunnen gaan, wat voor de kinderen op verschillende vlakken een meerwaarde gaat zijn.

Actieplan:
Ik volg het interessespoor van de kleuters rond “grond en aarde” op en werk hier een waarneming voor uit.
Concreet aanpak / hulpmiddelen:
- Een explorerende grondhouding… (visie op WO) a mijn eigen explorerende grondhouding zo goed mogelijk inzetten
- Nadenken over verschillende soorten vragen en prikkels
- Zelf gaan exploreren en verkennen van grond en aarde
- Aanvullende informatie & ideeën opzoeken (internet, eventueel bibliotheek)

Leerplandoelen WO die ik wou bereiken en doelen waarin ik me wou verdiepen:
0.2 Kinderen uiten hun verwondering over het (on)(be)grijpbare, het goede, het mooie, het mysterieuze, het verrassende, … in de wereld
0.9 Kinderen kunnen nauwkeurig waarnemen met al hun zintuigen
3.1 Kinderen zijn gevoelig voor en genieten van de muzische expressie in hun omgeving.

Mijn leerproces:
Ik ben eerst verschillende soorten grond gaan halen om zelf te kunnen exploreren. In het begin had ik er moeite mee om met dit materiaal te gaan exploreren. Maar ik heb geprobeerd me in te leven in mijn kleuters, te doen wat zij zouden doen, mijn zintuigen bewust en actief in te zetten. Op die manier begon ik eerst met mijn handen aan de verschillende soorten grond te voelen. Wel raar in het begin, maar na een tijd wel prettig. Ik vroeg me af hoe ik nog op een andere manier het verschil tussen de soorten kon voelen. Ik ging er eens met mijn blote voeten in staan. Brrr, koud, en het kriebelt … en die met de steentjes voelt toch niet zo fijn aan. Het is voor mij wel moeilijker om met mijn voeten het verschil te voelen. Zou dat voor de kleuters ook zo zijn?...
Ik ging ook gericht andere zintuigen inzetten om het materiaal te verkennen. Het verschil rieken was toch wel moeilijk…
Ik bekeek de grond eens goed. Wat zit er allemaal in? Naast de aarde zie ik nog steentjes en kleine deeltjes van plantjes. Ik haal mijn vergrootglas om nog gedetailleerder te kunnen waarnemen. Zou dit een worteltje zijn van één of andere plant?
Ik probeer nog vanalles, dan heb ik een idee … Als ik er nu eens water bij doe? Hoe zou de grond dan veranderen? Kan ik het verschil dan nog even goed voelen? …
Mijn exploratie ging nog eventjes door, eerst met vochtige en dan met natte grond.
Ik vroeg me wel af hoe het komt dat de soorten grond zo van kleur verschillen? De één is licht bruin, de andere heel donker en weer en andere is bijna geel? Dit ga ik wel even opzoeken op internet. Evenzo het verschil tussen “grond” en “aarde”.


Definitie Grond
(Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie )
Doorsnede bovenlaag van het aardoppervlak
Grond is een mengsel van verweerd materiaal, vloeistoffen en gassen dat aan het aardoppervlak of (vlak) daaronder voorkomt. Het niet verweerde vaste materiaal noemt men rots.
Het verweringsproces is een gevolg van inwerking van vorst en dooi, inwerking van de zon, regen en wind op de rots, welke uiteindelijk tot breuk in het rotsgesteente leidt. De rotsblokken komen hierdoor los, en rollen naar beneden, alwaar kleine delen worden meegevoerd door rivieren, richting de rivierdelta. Door verdere slijtage ontstaan steeds kleinere delen, achtereenvolgens grind, zand en ten slotte
slib.
Aarde
De algemene benaming voor grond is aarde. Dit is tevens de aanduiding van een van de vier klassieke
elementen.




Op volgende websites heb ik nog meer achtergrondinformatie gevonden:
http://home.deds.nl/~grondigbekeken/800/grondigbekeken.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grond





Betekenis voor de kleuters:
Doordat ik eerst zelf geëxploreerd heb met verschillende soorten grond, heb ik mij meer kunnen inleven in de kleuters, waardoor ik mijn waarnemingsactiviteit beter heb kunnen voorbereiden. Dit had wel positieve invloed op de activiteit zelf en de betrokkenheid van de kleuters (zie foto’s).
Na deze activiteit kende het spel in de aardebak hogere betrokkenheid en nieuwe ideeën door de kleuters en mij.



2 opmerkingen:

  1. Kathrin, ik vind het boeiend om te lezen dat je vanuit je eigen leervraag vertrekt, maar erbij zegt wat dit voor jou kleuters gaat beteken, goed!

    Ik ben wel nieuwsgierig wat je allemaal met de grond gedaan hebt behalve voelen en ruiken. Hebben jullie ook geproefd? Geprobeerd te aarde/ grond te zeven? Maakte de verschillende soorten een ander geluid wanneer je deze op een blad strooit? Dat zijn zo enkele dingen die in mij opkomen.

    Prikkelende actie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn hoofddoel van deze WN-activiteit lag vooral op het voelen van de verschillende soorten grond. Neen, geproeft hebben we er niet van ... dit lijkt me niet zo smakelijk ... ? Het zeven van grond/aarde kwam wel aan bod, maar tijdens de WN was daar geen tijd meer voor ... dit hebben we daarna gedaan in een vervolg-activiteit in de aardebak. Het was ook echt wel een fijne actie en ik kon zien dat de BTH bij de kleuters niet alleen tijdens deze activiteit hoog was, maar dat dit ook invloed had op hun spel in de aardebak daarna.

    BeantwoordenVerwijderen